Od všeho v životě chceme víc za co možná nejnižší cenu. To platí pro všechny věkové kategorie bez ohledu na pohlaví. Nejvíce je to vidět při nakupování. Často neleníme a strávíme výběrem určité položky hodiny jen z toho důvodu, že projdeme více obchodů, nebo e-shopů, abychom ušetřili každou korunu. A neméně to platí i pro výběr dopravy.
Nejčastější volbou je Česká pošta. Je to nejdostupnější a nejznámější zásilková služba. Pořád drží přední místo ve statistikách týkajících se počtu doručených zásilek. Česká pošta je státní podnik, který vznikl jako takový spolu se vznikem samostatné České republiky. Samo sebou ji mohou někteří znát, ještě když se rozváželo povozy taženými koňmi.
Za tu dobu se stačila dostatečně zapsat do povědomí lidí, zvláště té starší generace. Poskytuje standardní služby. I když se jedná o největší podnik co do počtu zaměstnanců, plat je spíše průměrný, ne-li nižší. Největším záporem této zásilkové služby je, že je z důvodů širokého portfolia služeb pomalejší, obzvlášť v náročnějších nakupovacích sezonách jako jsou Vánoce. Na opak největším kladem České pošty je snadná dostupnost.
I když Vás pošťák nezastihne, pobočky pošty jsou skoro na každém rohu a není problém si svoje zboží přesměrovat na jakoukoliv z nich.
Silným konkurentem pošty se stávají zásilkové služby jako je DPD (Direct Parcel Distribution), Geis (General Parcel) nebo PPL (Professional Parcel Logistic). Jsou to mladší společnosti a některé z nich k nám přišli ze zahraničí. Jsou více orientování na logistiku, a proto je portfolio jejich služeb lepší a propracovanější. Snaží se konkurovat České poště jak cenově, tak i vztahem k zákazníkovi. Jejich záporem je dostupnost.
Pokud se zásilka nedoručí, je poslaná zpět na depo a tam se člověk nemá skoro jak dostat, nebo přístupná pro veřejnost není. I na tomhle bodu však pracují ke spokojenosti spotřebitele a snaží se zajistit dostatek odběrných míst a uloženek. Hůře se s nimi komunikuje. Jsou hodně zahlcené dotazy a množství zákazníků, kteří se dovolali před Vámi, je někdy nekonečné. Nabízejí možnost sledování doručovaných zásilek, v čemž se jím snaží konkurovat i Česká pošta.
Poslední doručovací způsob, který bych chtěla zmínit, je kurýrní služba. Jedná se z pravidla o menší lokální společnosti, které vozí v daném městě. Některé se však, například Messenger, zabývají logistikou po celé ČR. Jsou mnohem šetrnější, jelikož nemají takový počet zásilek. Jsou značnou podporou pro ostatní zásilkové služby v obdobích Vánočních svátků.
Jsou ale ve většině případů dražší než již zmíněné zásilkové společností. Mívají osobitější přístup k zákazníkovi a jsou mnohem vstřícnější v případě nečekaných situací. Hlavním plusem je časová flexibilita.
A několik slov na závěr. Vždy se rozhodujte dle své okamžité potřeby – a to kdy zboží potřebujete nebo jak moc je křehké, nikoliv cenou! Vyplatí se za dopravu připlatit, než potom řešit zdlouhavé reklamace. Nejde totiž vždy o chybu obchodu, kde jste zboží zakoupili, ale o chybu doručovací služby, kterou jste zvolili. A proto vyřizování reklamace může trvat dvojnásobně dlouho.